Emne: BMW 02/Classic :: BMW 2002 1971 Colorado

Skrevet av Adrian91 den 16-06-2011 12:11
#1

Hei, tenkte jeg skulle lage meg en liten prosjektråd om min 2002.
Har hatt bilen i litt over ett år nå, og blir mer og mer fornøyd med bilen. Bilen er i grei stand. Ikke rust, men har vært rustsveiset samt omlakkert.

Da bilen ikke lenger er en urørt original bil, mister jeg heller ikke nattesøvnen over å modifisere den til det jeg ønsker. Jeg regner med at det er delte meninger på et slikt forum rundt det, men til mitt forsvar skal det sies at alle endringer jeg gjør kan tilbakeføres om ønskelig.

Det som er gjort med bilen i mitt eie så langt:

- Polyforinger i understell
- Bilstein sport støtdempere
- ST (suspension techniques) fjører, samt stabstag
- e21 recaro stoler
- nye kryss + opphengslager på mellomakselen
- oppussing av ett sett med bbs rs felger som nå er ferdig (15x7)
- + diverse smått og vedlikehold.

Skal sies at bilen nå er en drøm å kjøre.

Videre planer blir oppgradering av motor, drivverk, bremser og interiør.

Dårlig med bilder her og nå, men kommer! Smile

Legger ved et dårlig mobilbilde, men får et visst inntrykk.

i191.photobucket.com/albums/z108/Adrian_Ch/bmw%202002/htcbilder038.jpg

Redigert av Adrian91 den 18-08-2012 13:21

Skrevet av geirm den 16-06-2011 12:55
#2

Oi oi oi, nydelig 02. Er det den som stod til salgs i Drøbak for en tid siden? Uansett, fin bil i en klassisk 02 farge.

Tror ikke noen pusser orginalpolitiet på deg om du trimmer M10'rn. Jeg har ikke sett de Cool

Jeg støtter tanken din om å bygge slik at du kan sette den tilbake til orginal om du senere vil det.

Geir...

Skrevet av 2000Touring den 16-06-2011 14:37
#3

Fin bil Smile

Skrevet av eivind02 den 16-06-2011 14:43
#4

Tøff bil! Riktig farge og tøffe hjul!

Skrevet av 02alpina den 16-06-2011 14:53
#5

Utrolig fin bil ..helt korrekt med BBS RS felger

Skrevet av 02-Oivind den 16-06-2011 14:54
#6

Flott bil, ser meget bra ut. Smile
Er det en tidlig 71-modell, siden den har de gamle støtfangerne og mangler lister nederst på karosseriet? (Faceliften kom vel i månedskiftet mars/april 1971) Cool

Skrevet av Adrian91 den 17-06-2011 14:03
#7

Takk for det!
Er ikke mange eldre bmw'er som ikke kler ett sett med bbs i mine øyne.Smile
Stemmer at det er denne som stod til salgs i Drøbak.
I forhold til om det er en tidlig 71 utgave skal jeg ikke uttale meg om, bilen ble solgt til en nordmann bosatt i sverige som ny, og registrert i norge først sent i 74. Bilen er derfor utstyrt med setebelter.

Hatt bilen ett år og hoper seg allerede opp med diverse deler. Farlig sykdom.. hehe

i191.photobucket.com/albums/z108/Adrian_Ch/bmw%202002/htcbilder024.jpg

Redigert av Adrian91 den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 2000Touring den 17-06-2011 15:08
#8

Vil ikke kalle det en sykdom - syntes det er helt normalt jeg... ;-)

Skrevet av geirm den 17-06-2011 15:58
#9

Adrian91 skrev:
Farlig sykdom.. hehe


Ja, og ikke noen kur for den heller. Stå på!

Geir...

Skrevet av JE den 19-06-2011 00:32
#10

Tøff 02!
Hvordan blir motor spesifikasjonene utover den ny inkjøpte blokka?

Skrevet av Adrian91 den 19-06-2011 15:26
#11

I korte trekk blir motorspesifikasjonene:

Smidde stempler, h-profil råder, 1.8 topp med schrick ventilfjører, større eksos/innsugsventiler, mls toppakning, arp hele veien og link g4 storm motorstyring.
Dette er deler jeg per dags dato har liggende.

Videre tenker jeg å anskaffe meg en forholdsvis liten kjapp turbo alla gt2560r, og kjøre med dyser på en rundt 500cc. Planen blir å bygge en motor med kjapp respons, holdbarhet og ikke så altfor avskrekkende effekt i første omgang.

skal også undersøke litt hva som er mulig i forhold til godkjenning med turbo.

Kan legge til en liten morsom detalj. Selger hevdet at blokka var en original 2002 turbo blokk. Om dette stemmer skal jeg ikke uttale meg om, men Erneland her på forumet har vel kanskje mer informasjon rundt dette.Smile

Redigert av Adrian91 den 19-06-2011 18:04

Skrevet av 2000Touring den 19-06-2011 16:19
#12

Trodde det ikke var noe forskjell på blokka til 2.0L maskinene, foruten detaljen med oljeretur på blokka til Tii og Turbo.

Skrevet av JE den 19-06-2011 16:53
#13

Adrian91 skrev:
titanvippearmer


Hva slags vippearmer er det ?

har hørt om billet alu, HD alu og to forskjellige stål vippearmer. Har du noe mer info om titan vippene?

Skrevet av Adrian91 den 19-06-2011 18:04
#14

Jeg som rører her, mente vippearmer av stål Wink Jeg heller har ikke hørt om noen av titan enda..
Forøvrig en grei oversikt her: http://forums.bim...?t=1472494

Edit: klikkbar URL

Redigert av 2000Touring den 19-06-2011 18:13

Skrevet av JE den 20-06-2011 00:36
#15

Det var en kjekk link.

Er artig med en redegjørelse for vilke gode alternativer til vippearmer som finnes.

jeg har kjørt 2 sesonger @ 8000 rpm på febi vipper uten problemer.. disse har "vanligvis" dårlig rykte.


Nå kjører jeg på en blanning av de samme febi vippene og en gammel org bmw vippe med tutallsperre på 7600 rpm @ 1,5 bar ( fårløbig, målet er 2 bar)

Redigert av JE den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02 Touring den 21-06-2011 18:59
#16

Adrian91 skrev:
Kan legge til en liten morsom detalj. Selger hevdet at blokka var en original 2002 turbo blokk. Om dette stemmer skal jeg ikke uttale meg om, men Erneland her på forumet har vel kanskje mer informasjon rundt dette.Smile


Det står et 7siffret nr. på øre til starteren er det mellom 4290001 og 4291672? Da kommer den fra en av de 1672 Turboene.

(Reff: restoration guide By Mike Macartney)

Skrevet av Adrian91 den 23-06-2011 11:27
#17

JE skrev:
Det var en kjekk link.

Er artig med en redegjørelse for vilke gode alternativer til vippearmer som finnes.

jeg har kjørt 2 sesonger @ 8000 rpm på febi vipper uten problemer.. disse har "vanligvis" dårlig rykte.


Nå kjører jeg på en blanning av de samme febi vippene og en gammel org bmw vippe med tutallsperre på 7600 rpm @ 1,5 bar ( fårløbig, målet er 2 bar)


Såppas ja. interessant å se at den originale bmw vippearmen tåler så mye den også. Planer om å gjøre noen endringer når du skal nå målet på 2 bar?

Skrevet av Adrian91 den 23-06-2011 11:28
#18

02 Touring skrev:
Adrian91 skrev:
Kan legge til en liten morsom detalj. Selger hevdet at blokka var en original 2002 turbo blokk. Om dette stemmer skal jeg ikke uttale meg om, men Erneland her på forumet har vel kanskje mer informasjon rundt dette.Smile


Det står et 7siffret nr. på øre til starteren er det mellom 4290001 og 4291672? Da kommer den fra en av de 1672 Turboene.

(Reff: restoration guide By Mike Macartney)


Da tror jeg vi fint kan stryke den uttalelsen. Nummeret mitt starter på 51.. Takk for informasjon. Smile

Skrevet av 02-Oivind den 24-06-2011 00:13
#19

Adrian91 skrev:
02 Touring skrev:
Adrian91 skrev:
Kan legge til en liten morsom detalj. Selger hevdet at blokka var en original 2002 turbo blokk. Om dette stemmer skal jeg ikke uttale meg om, men Erneland her på forumet har vel kanskje mer informasjon rundt dette.Smile


Det står et 7siffret nr. på øre til starteren er det mellom 4290001 og 4291672? Da kommer den fra en av de 1672 Turboene.

(Reff: restoration guide By Mike Macartney)


Da tror jeg vi fint kan stryke den uttalelsen. Nummeret mitt starter på 51.. Takk for informasjon. Smile


Hmmm... Ingen 02 eller NK som starter på 51... Hva kan det være da?

Skrevet av 2000Touring den 24-06-2011 00:20
#20

E12/E21?