Emne: BMW 02/Classic :: 2002turbo kjøleslanger
Skrevet av 2002turbo den 17-03-2012 19:08
#1
Jeg skulle bare skifte kjøleslanger
Ganske mye som må demonteres før man kommer til alle vannslangene.
Den vanskeligste sitter på undersiden av kügelfisherpumpen og inn på røret som går på undrsiden av innsuget.
02-Espen
Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00
Skrevet av geirm den 17-03-2012 23:03
#2
Herlig Espen, 2 likes fra meg
Geir...
Skrevet av 2002turbo den 18-03-2012 16:29
#3
Nå er jeg kommet så langt at jeg like godt kan skifte til den nyoverhalte toppen jeg har liggende.
Jeg skal jo ikke benekte at det har vært litt blårøyk siste årene.
Like greit når jeg først er i gang.
Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 2002turbo den 18-03-2012 16:35
#4
Det er jo litt gøy når man først er i gang

Skrevet av 2002turbo den 18-03-2012 16:41
#5
Spørsmål :
Det brenner alltid av litt olje når bilen har stått et par uker. Trolig en dråpe eller to med olje ut fra en av eksosboltene.
Er det oljekanal på innsiden av en av eksosboltene ?
Bør jeg sette inn bolten med litt pakningssement ?
02-Espen
Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00
Skrevet av geirm den 18-03-2012 17:15
#6
2002turbo skrev:
Spørsmål :
Det brenner alltid av litt olje når bilen har stått et par uker. Trolig en dråpe eller to med olje ut fra en av eksosboltene.
Er det oljekanal på innsiden av en av eksosboltene ?
Bør jeg sette inn bolten med litt pakningssement ?
02-Espen
Noen eller alle de øvre boltene går inn i kammeret ved siden eksosventilene. Siden motoren heller den veien vil det kunne lekke olje forbi gjengene. Pakningsement gjør nok sikkert susen.
Geir...
Skrevet av 02-Oivind den 18-03-2012 19:28
#7
For all del, IKKE BRUK pakningssement!! Riktignok blir du kvitt oljelekkasjen, men det er stor fare for at det bare dyttes inn i oljekanalen og det er ikke å anbefale...
Skal du ha på et tetnigsmiddel på gjengene, så er ett par dråper med Loctite 542 det du skal bruke. Bare pass på at gjengene er rene og tørre.
Skrevet av Johnny Pettersen den 21-03-2012 20:40
#8
Lurer faktisk på om en av de bakre nedre går inn i en oljekanal, husker det glade tidlig 80 tall da jeg mistet en av pinne skruene der. Merket det før skade ved at det røk noe voldsomt av oljen på manifolden.
Skrevet av Espen02E30 den 21-03-2012 22:44
#9
Vi mistet den ene av de bakre boltene på vei ned i Oslofjordtunellen

Kan si det sånn at det ble ganske bra pipe effekt i den når vi kom opp med drøyt mye røyk etter oss på Drøbak siden

gikk 1,5 l olje ca...
Mener dette var den øvre bakerst, da kom oljen ut fra "hulrommet" i toppen og rett ned på eksos.
Skrevet av 2002turbo den 22-03-2012 00:06
#10
Takk for tipsene.
Det er nok i forrkant min motor svetter litt olje. Det har ikke vært noe stort problem, kun litt lukt av brent olje rett etter oppstart.
Men nå skal alt bli strøkent

Locktite skal kjøpes inn, og arbeidet skal fullføres i påsken.
Satser på å finne eksospakninger av "metall typen" på Techno Classica.
Skrevet av 2002turbo den 14-08-2012 00:33
#11
Ting tar tid. Nå har jeg ikke hatt noe kvalitetstid i garasjen siden i mars og bilen har stått i deler i siden tidlig på vinteren.
Men i dag var det endelig tid for oppstart og en prøvetur.
Nyoverhalt topp, nye slanger og pakninger. Motoren startet på første slaget

Litt justering av eksosfester og en ventil som trolig er justert for stramt, så blir det tut og kjør utover høsten.