Emne: BMW 02/Classic :: E21 323i

Skrevet av Jan Erik den 12-03-2008 23:51
#1

Hei,tenkte legge ut litt om mitt prosjekt.

Bilen er en 323i 1978 mod solgt ny i skien.
Karroseriet ble pusset opp/lakkert for 13 år siden og siden stått i ro.
Jeg fikk hentet denne på en låve juli 2006.

Forrige eier skulle da ha en S14 i den,og bilen var også bygd om til e30 dashboard og e30M3 skinninteriør.

Den har en orginal Hartge vinge under bilen noe jeg likte veldig godt.

Bilen ble ribbet ganske kjapt og skinninteriør solgt.
Jeg er "litt" orginal politi og vil ha den orginal innvendig da jeg har ett ganske pent orginalt skinninteriør som jeg hadde i en tidligere e21.
Orginalt e21 facelift dashboard skal også på plass.

Da jeg kjøpte bilen var jeg i full gang med å bygge en noe seriøs turbomotor med M20 som utgangspunkt.
Denne ble etterhvert solgt til fordel for en M motor.

Har siden jeg kjøpte motor fått laget motorfester og rettet den opp som den skal,store problemer med plass til girkasse-så denne blir i skrivende stund bygd om til E30 og hevet littegrann.

Litt specs for de som lurer på det:

1978 323i
Orginal Hartge vinge under hjulbrønn bak.
Orginale nye Hartge fjærer rundt om.
Orginalt E21 Recaro Skinninteriør.
Orginale vipperuter bak(ikke sett før)
Bilstein foran og spax justerbar bak.
M3E30 3.25 diffrensial med 25% sperrevirkning(40% etterhvert)
Hjemmelagede drivaksler/mellomaksel.
Polyuritan foringer rundt om etterhvert.
BBS RS 073/074 felger 8x16 et 15 og 9x16 et 0
Bilen er breddet i hjulbuer tilpasset hjul.
Wilwood Superlite 4 pot calippere foran med 298x32mm skiver
Tarox slissede skiver bak.
Ellers er bilen orginal.

Motor blir en S50B32 med alu boks/Carbon finnish.
6 trinns girkasse e36M3.

Sliter med radiator om dagen,kjøpte for en tid tilbake en ny alpina b6 radiator,men denne var til gammel type front,min er bygget om til facelift.

Og siden bilder sier mer enn 1000 ord er det noen tusen ord til her.

Slik så den ut når jeg hentet den juli 06

www.bimmers.no/albums/album522/DSC02062.jpg
www.bimmers.no/albums/album522/DSC02061.jpg
www.bimmers.no/albums/album522/DSC02063.jpg

E30M3 skinn

www.bimmers.no/albums/album522/DSC02065.jpg
www.bimmers.no/albums/album522/DSC02066.jpg

Hartge downforce

www.bimmers.no/albums/album522/Bilde002.jpg
www.bimmers.no/albums/album522/Bilde003.jpg

Innkjøpte felger 100% strøkne-billig...

www.bimmers.no/albums/album521/35_1.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/26_1.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/63_1.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/0d_1.jpg

Dette er interiøret jeg skal ha i den,sto i min gamle blå 323i med 2,5ltr turbo.

www.bimmers.no/albums/album72/Rudskogen_10_juli_2005_003.jpg

Wilwood 4 pot med spesialnav.

www.bimmers.no/albums/album72/Rudskogen_10_juli_2005_008.jpg

Etter litt ble den ribbet innvendig og startet å bygge om til orginal e21 dash og interiør.
Som dere kansje ser så er dashboard staget kuttet ut på midten og de orginale festene til setene er kappet vekk for å få i e30.

www.bimmers.no/albums/album522/Bilde000.jpg

Motor ble kjøpt inn,noen her drar kanskje kjensel på hvor den kommer fra.

www.bimmers.no/albums/album521/Bilde013_001.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/Bilde021_001.jpg

Nye motorfester ble laget

www.bimmers.no/albums/album521/Bilde018_001.jpg

Etter noe modifikasjon og tilpassing av motorfestene passet endelig motoren,ble riktig så bra også syntes jeg.

www.bimmers.no/albums/album521/Bilde001.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/Bilde005.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/Bilde020.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/Bilde030.jpg

Men så startet utfordringene-girkasse...

www.bimmers.no/albums/album521/Bilde005_2.jpg
www.bimmers.no/albums/album521/Bilde020_2.jpg

Slik så det ut etter tilpassing av mellomaksel for å få en rett drivlinje og motor.

images.bimmers.no/files/5y9jywwoxpqvmdx7hjia.jpg

Må da inn med ny tunnel som ble kappet ut fra en E30,passet overaskende bra etter litt kutting og banking.

images.bimmers.no/files/otr533t6zsjnynljgvip.jpg

Pr idag ser det slik ut,slipet rent og tilpasset siste rest nå ikveld,neste gang sveiser jeg inn den nye tunnelen.

images.bimmers.no/files/whx03sypn0qnu3sza6f1.jpg

Skrevet av anders E21 den 13-03-2008 11:42
#2

Dette blir en RÅ bil!

Skrevet av geirm den 13-03-2008 14:08
#3

Å jeg som trodde interressen for E21 var død Norge. Kjempe tøff bil og flott arbeid. Ceep us posted.

Geir...

Skrevet av eivind02 den 13-03-2008 14:33
#4

Ja dette gleder vi oss till å se!! Kjempe tøff bil.

Skrevet av bmwm2 den 13-03-2008 15:01
#5

Her var det mange kjennte deler og den bilen kan jeg huske og ha hatt noen timer rundtGrin Håper den snart får kkilt og kan spise mil fortWink

Skrevet av Jan Erik den 22-04-2008 21:42
#6

Takk for fine kommentarer.

Girtunnel ferdig sveiset og tilpassing av e30 diff begynt,ferdig å lage plass under bil og kun selve festet igjen p.d.d

Neste på programmet er bakre motor/girkassefeste før mellomaksel.

Først da begynner monteringen for å få ting dit det skal før demontering og lakk av motorom,understellsbehandling etc og til slutt montering igjen.

Skrevet av 323-Harald den 05-06-2008 09:55
#7

Denne bilen er i en egen klasse. Du må komme på treff så me får se dette vidunderet. Du får sende mer info på forumet. Lykke til med prosjektet.

Skrevet av anders E21 den 26-09-2008 21:39
#8

Kommet noe videre?

Skrevet av Jan Erik den 28-09-2008 23:45
#9

Jada,selve ombyggingen er nesten ferdig,mellomaksel og bakre motorfeste samt grenrør igjen.
Grunning og karroseribeskyttelse under bilen er det neste nå,
også litt lakkproblemer etterpå før montering og det morsomme.

Ikke mulig å få tak i lakken bilen er lakkert med,så må prøve å få lest av fargen og prøve.
Fargen er 055 e21 farge,men jeg er redd for fargeforskjell på den nye fronten samt panser som må lakkes+motorrom.
Hadde det bare vært motorrom så hadde det gått bra,men panser er verre hvis det blir nyanseforskjell.
Så om noen kan få tak i Glasurit 055 thinnerlakk så hyl utFrown