Skrevet av Jan Erik den 12-03-2008 23:51
#1
Hei,tenkte legge ut litt om mitt prosjekt.
Bilen er en 323i 1978 mod solgt ny i skien.
Karroseriet ble pusset opp/lakkert for 13 år siden og siden stått i ro.
Jeg fikk hentet denne på en låve juli 2006.
Forrige eier skulle da ha en S14 i den,og bilen var også bygd om til e30 dashboard og e30M3 skinninteriør.
Den har en orginal Hartge vinge under bilen noe jeg likte veldig godt.
Bilen ble ribbet ganske kjapt og skinninteriør solgt.
Jeg er "litt" orginal politi og vil ha den orginal innvendig da jeg har ett ganske pent orginalt skinninteriør som jeg hadde i en tidligere e21.
Orginalt e21 facelift dashboard skal også på plass.
Da jeg kjøpte bilen var jeg i full gang med å bygge en noe seriøs turbomotor med M20 som utgangspunkt.
Denne ble etterhvert solgt til fordel for en M motor.
Har siden jeg kjøpte motor fått laget motorfester og rettet den opp som den skal,store problemer med plass til girkasse-så denne blir i skrivende stund bygd om til E30 og hevet littegrann.
Litt specs for de som lurer på det:
1978 323i
Orginal Hartge vinge under hjulbrønn bak.
Orginale nye Hartge fjærer rundt om.
Orginalt E21 Recaro Skinninteriør.
Orginale vipperuter bak(ikke sett før)
Bilstein foran og spax justerbar bak.
M3E30 3.25 diffrensial med 25% sperrevirkning(40% etterhvert)
Hjemmelagede drivaksler/mellomaksel.
Polyuritan foringer rundt om etterhvert.
BBS RS 073/074 felger 8x16 et 15 og 9x16 et 0
Bilen er breddet i hjulbuer tilpasset hjul.
Wilwood Superlite 4 pot calippere foran med 298x32mm skiver
Tarox slissede skiver bak.
Ellers er bilen orginal.
Motor blir en S50B32 med alu boks/Carbon finnish.
6 trinns girkasse e36M3.
Sliter med radiator om dagen,kjøpte for en tid tilbake en ny alpina b6 radiator,men denne var til gammel type front,min er bygget om til facelift.
Og siden bilder sier mer enn 1000 ord er det noen tusen ord til her.
Slik så den ut når jeg hentet den juli 06
E30M3 skinn
Hartge downforce
Innkjøpte felger 100% strøkne-billig...
Dette er interiøret jeg skal ha i den,sto i min gamle blå 323i med 2,5ltr turbo.
Wilwood 4 pot med spesialnav.
Etter litt ble den ribbet innvendig og startet å bygge om til orginal e21 dash og interiør.
Som dere kansje ser så er dashboard staget kuttet ut på midten og de orginale festene til setene er kappet vekk for å få i e30.
Motor ble kjøpt inn,noen her drar kanskje kjensel på hvor den kommer fra.
Nye motorfester ble laget
Etter noe modifikasjon og tilpassing av motorfestene passet endelig motoren,ble riktig så bra også syntes jeg.
Men så startet utfordringene-girkasse...
Slik så det ut etter tilpassing av mellomaksel for å få en rett drivlinje og motor.
Må da inn med ny tunnel som ble kappet ut fra en E30,passet overaskende bra etter litt kutting og banking.
Pr idag ser det slik ut,slipet rent og tilpasset siste rest nå ikveld,neste gang sveiser jeg inn den nye tunnelen.

Skrevet av Jan Erik den 28-09-2008 23:45
#9
Jada,selve ombyggingen er nesten ferdig,mellomaksel og bakre motorfeste samt grenrør igjen.
Grunning og karroseribeskyttelse under bilen er det neste nå,
også litt lakkproblemer etterpå før montering og det morsomme.
Ikke mulig å få tak i lakken bilen er lakkert med,så må prøve å få lest av fargen og prøve.
Fargen er 055 e21 farge,men jeg er redd for fargeforskjell på den nye fronten samt panser som må lakkes+motorrom.
Hadde det bare vært motorrom så hadde det gått bra,men panser er verre hvis det blir nyanseforskjell.
Så om noen kan få tak i Glasurit 055 thinnerlakk så hyl ut