Emne: BMW 02/Classic :: Hauso's 02 Touring prosjekt!

Skrevet av 2000Touring den 27-11-2011 22:30
#1

Vannpumpa holder helt til den begynner å lekke, da må den byttes.. Er ikke akkurat noe plastimpeller på disse vannpumpene som kan løsne...

Skrevet av Hauso den 28-11-2011 00:13
#2

hmm, tror ikke min lekker, så da er den vel i orden i guess.. Får se til våren hva lommeboka tillaterSmile

Skrevet av tepe den 28-11-2011 00:19
#3

Kjøp deg en flaske systemrens hos en båtutstyrsforretning koster 200,- renser garantert ut alt grums fra både motor varmeapparat og radiator.Jeg har brukt det utallige ganger på båtmotorer som har gått for varmt

Skrevet av Hauso den 28-11-2011 12:05
#4

Takk for tipset! Det hørtes ikke dumt ut! Er det bare å helle på, la gå litt, for så å bytte kjølevæske? Smile

Skrevet av JE den 28-11-2011 15:10
#5

2000Touring skrev:
Vannpumpa holder helt til den begynner å lekke, da må den byttes.. Er ikke akkurat noe plastimpeller på disse vannpumpene som kan løsne...


Så lenge vannpumpa er original så stemmer det.
På "pirat" vannpumper hender det at impelleren flytter seg på akselen,
noe som resulterer i dårlig flow og til tider høye kjølevanns temperaturer.

Er det noen som kjøper uoriginale deler til disse bilene da? Shock

Redigert av 2000Touring den 28-11-2011 16:42

Skrevet av Hauso den 19-01-2012 18:41
#6

Hei igjen! Jeg lurer på å oppgradere bremsene på kjerra til våren, og lurer på hva folket har brukt? Det skal helst være rimelig og fort gjortSmile Bør ikke være noen sinnsyke bremser som stopper en 50 tonns trailer, men bare et par, tre hakk bedre enn orginaltPfft
Svar i form av tips, DIY og hva, hvor, og hvor mye, blir godt mottattGrin

Herregud jeg savner bilen min!

Skrevet av 2000Touring den 19-01-2012 19:22
#7

Beste tips fra meg er behold originale bremser. Overhal heller de du har om de ikke fungerer tilfredsstillende.

Skrevet av 02Ronny den 19-01-2012 21:36
#8

Enig med Inge. Friske orginale bremser er mer enn nok. Har kjørt utallige runder på ACR med min gamle Inka oransje med trimmet 2liter og det var mer enn nok bremser.

Skrevet av Hauso den 19-01-2012 22:14
#9

okei! Takker. Det er jo forholdsvis gode bremser på 02en, og mine funker fint de. Tenker det holder til vanlig normal kjøring med en litt sprekere m10Smile Kjører jo aldri på bane heller. Da lar jeg bremsene være som de er foreløpig! Takker for svar, god natt! Smile

Skrevet av jaas den 06-04-2012 13:49
#10

Hvordan går det her da??..Smile

Skrevet av Hauso den 08-04-2012 22:22
#11

I påska har jeg satt inn motoren jeg kjøpte av Jaas, og etter mye om og men ble det liv i den ogsåSmile Takk til Rune som kom hele veien fra Sarpsborg for å hjelpeSmile MEN, med Tii bremsekraftforsterker på plass, er det ikke plass til batteriet...... Så det har jeg valgt å flytte bak (der hvor verktøykassa skulle stått) Noen som har noen tips til hvordan det foregår. Jordinga er grei, og jeg må ha en tjukk kabel til pluss. Men alt som gikk på + polen når batteriet var foran, hvordan løses dette? Noen som har gjort det, og har noen tips å komme med? Det burde vel være problemfritt å flytte det bak, når det blir festet fast baki der? Blir vel ikke noe problem på Eu osv? Noen ulemper det vil medføre? 7

Med de doble weberne så må jeg komme på et opplegg til gasspedalen min. Ser at Pedersen Racing selger dette, men jeg har ikke lyst til å bruke 1100 kr på det, passer ikke inn i budsjettet mittPfft Dette tror jeg jeg skal få mekka på plass, med noen tenkepils og greierSmile Tips mottas gjerne Grin

Skal prøve å få lagt inn noen bilder av motorskiftet osv for å holde litt liv i tråden minSmile

Skrevet av 2000Touring den 08-04-2012 22:34
#12

Hva med å kjøpe et mindre batteri?
Og fortsatt ha det foran.
Er vel 45 Amp batteri som er originalt til bilene våre, og de er vel ikke størst...

Skrevet av 02Ronny den 08-04-2012 22:36
#13

Et tips vedr. +kabel. Dra på hugginga og plukk fra en bil med batteriet bak. Då kan du plukke med selve koblingspunktet i motorrommet som gjør det enklere å koble til kablene som var koblet til batteriet der det stod tidligere.
Jeg har +kabelen liggende helt ute ved kanalen på passasjersiden, opp i hulrommet (sikringsboksen står i dette hulrommet på motsatt side) og ut gjennom det ovale hullet der. Håper det var forståelig...

Skrevet av Hauso den 08-04-2012 23:08
#14

Det var forståelig. Må jo ha en sånn + sak foran, så kanskje høggern er det beste derSmile Hvordan jeg trekker kabelen finner jeg ut av, men hvor tjukk + kabel bruker du? Har du batteriet i kasse? Det er kanskje mest ryddig? Jeg tenkte jeg kunne bruke den "skrua" som verktøykassa er festet i som jordingspunkt.

Vil dette være greit? Den sitter jo godt fast, og har en hylse over, og så låsemutter. Hylsa fordi denne ikke er gjenget helt nedSmile Sitter jo ordentlig fastSmile Vet du også om det er å få kjøpt et sånt koblingspunkt på biltema eller noe? Universalt liksom? Smile

Skrevet av tepe den 08-04-2012 23:36
#15

Jeg har valgt Inge`s løsning med et 45 a batteri fra biltema lite og greit blir da 2 cm klaring med tii bkf hadde ikke lyst til å ha det bak da det vil stikke opp i bagasjerommet.
Koblingspunkt kjøper du på en båtutstyrsforretning http://www.mariti...odt-deksel bruk minst 50 mm2 kabel for å unngå formye spenningsfall

Skrevet av 02Ronny den 08-04-2012 23:53
#16

Hauso skrev:
Det var forståelig. Må jo ha en sånn + sak foran, så kanskje høggern er det beste derSmile Hvordan jeg trekker kabelen finner jeg ut av, men hvor tjukk + kabel bruker du? Har du batteriet i kasse? Det er kanskje mest ryddig? Jeg tenkte jeg kunne bruke den "skrua" som verktøykassa er festet i som jordingspunkt.

Vil dette være greit? Den sitter jo godt fast, og har en hylse over, og så låsemutter. Hylsa fordi denne ikke er gjenget helt nedSmile Sitter jo ordentlig fastSmile Vet du også om det er å få kjøpt et sånt koblingspunkt på biltema eller noe? Universalt liksom? Smile


Hvis du henter kabel på huggern er den mest sannsynlig kraftig nok. Ang. jordingspunkt ville jeg brukt en egen skrue som ikke fester noe annet...

Skrevet av Hauso den 09-04-2012 00:23
#17

Har du link til batteriet Tepe? Er jo absolutt det lettesteSmile Har dere batterikassa i bunn? Min står nesten helt nede ved rammevangen, så jeg må jo i såfall ha et lite batteriSmile Har dem det på biltema blir det jo greitSmile Da er problemet ute av verden Grin Er enig i at det blir harry å ha det bak på touringen, må jo skjære i treplata over reservehjulet... Blir nok et sånt batteri daSmile Har du forresten målene på batteriet? Og er det plenty med 45 ampere?

Skrevet av 2000Touring den 09-04-2012 00:48
#18

Kanskje 802607 fra Biltema kan være brukende? 44 amp, med størrelse 208x174x190.
Nå skal du mest sannsynlig ikke ha så veldig mange kaldstarter i minusgrader, heller ikke masse 100-metere eller store stereoanlegg i denne bilen. Tipper 44 amp holder godt jeg.

Skrevet av tepe den 09-04-2012 01:26
#19

Det er dette jeg har kjøpt finnes med 3 forskjellige polstillinger / typer http://www.biltem...AH-802451/ men jeg trengte et som var smalt pga radiatoren jeg har Det som Inge referer til er enda kortere enn dette

Skrevet av Hauso den 09-04-2012 01:43
#20

kunne dere tatt et mål fra bremsekraftforsterker og ned til bunn av batteriplata i morra? Jeg kjøpte en tii bkf av øivind, men bruker standard bremsepumpe. Er denne lengre enn tii? Isåfall er jeg sikkert fucked. så vindt jeg klarte å måle har jeg ikke mer enn 14 cm i høyden.. lurer på om det finnes såå små batterier? Hvis dere kunne tatt et mål (Inge og Tepe) så hadde det vært konge, gjerne med bilde av batteriet også, så jeg ser.. Pfft god natt, og takkSmile