Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 1

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 324
· Siste medlem: Stig2

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

02KNUT
27/07/2020 11:17
Hei. Holder til i Inderøy/Trøndelag.

02tiiMykj
23/07/2020 19:27
hei hvor holder du til kunne være interessert i no deler

02KNUT
17/07/2020 14:37
Hei.Har et rustfritt karrosseri til 2002 72 mod som vurderes solgt.Har også masse deler,f.eks 2 stk tii motor,gearbokser,e
n del innredning,lykter o.s.v

JE
19/06/2020 18:36
Noen som har en org vannpumpe til 02 liggende å slenge? eneste krav er at flensen til reimskiva er rett.

alfi1600-2
09/03/2020 12:44
Nokon som har eit godt forslag til plass ein kan få tak i varmeapparat til 1970 modell 1600-2?

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

DB47684
20/02/2019 11:00
Hei, ser fryktelig stille ut her nå. Er det noen som bruker dette forumet lenger, eller samles vi på andre plattformer?

02dag
10/01/2019 00:01
Noen som har innsugsmanifolden for tidlig tii. Trenger egentlig bare de røra som festes til toppen. Nr 5,8,10 og 11 på denne siden [url]http://www.re
aloem.com/bmw/enUS
/showparts?id=2583
-USA-09-1971-11

Torleif
24/12/2018 14:09
God jul og et riktig godt nytt år 🎉🎉&#1
27881;

2002turbo
10/09/2018 20:24
Høsttreff 2018, hos Finn Erik Olafsen. Søndag 7.oktober.

Ekren E9
06/07/2018 16:17
En 02 avhenger vel av hva slags 02, en vanlig 1602 og 2002 mellom 50-100 ett sted, men da er det ikke noe smykke, kun i ok brukskikk. De stiger i utlandet så vi kommer nok etter.

02-Ole
23/06/2018 17:51
Hva er en ok bruksbil 02 verdt nå for tiden? 50?100?150?

geirm
25/01/2018 23:24
Er det noen som har et bra frontstykke liggende? Send PM eller ring 91398650

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
75 2002 m/turbo Prosjekt
steinsus
EDIT: til alle som ikke får opp bilder fra Photobucket lengre, her er link til fix for Chrome og Firefox:

http://www.bowhun...fox-chrome

________________________________

2002 1975 Prosjekt :

Ja skal vi se, da har jeg endelig fått fingeren ut og satt meg ned og samlet sammen bilder og underlag for å lage en prosjekt tråd.

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/frombimmer9-1.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/frombimmer1.jpg

Fant annonsen på finn.no og på Autodb: http://veteran.au...Id=1178092
og på Bimmers: http://www.bimmer...mp;start=0 og her var det jo andre som var på jakt også, men det var mye merkelige tilbakemeldinger fra selger på den tiden.
på 02-forumet også: http://www.02clas...ad_id=1906

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/front02.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/frombimmer7-1.jpg

.
Redigert av steinsus den 04-04-2018 23:43
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Forhandlinger.

Begynte dialog med selger og fant fram eierhistorikk fra biltilsynet som viste at det var en eier frem til 1980, og en fra 1980 og frem til 1998, deretter var det to eiere frem til 2007.
Da ble det byttet mye på eier siden og han som hadde den nå hadde tatt den i bytte (eller delbetaling for noe lakkering eller noe).
Han hadde kjøpt den ferdig trimma og rustsveisa med dårlig lakk og skulle egentlig bare lakkere den.
Selger ble stoppa av Biltilsynet og fikk marsjordre til BT grava og bukken.
Jeg fikk maila over en masse bilder og kopi av mangellappen som stemte med det som var registrert i BT register :

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/image0.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/frombimmer4.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/frombimmer5.jpg

Jeg ble til slutt enig med han om handel etter mye om-og-men-osv. Jeg hadde fortsatt ikke vært og sett bilen annet en på bilder.
På det tidspunkt gikk motoren ikke under ca 2000 omdreininger og fuska bra mye.
Jeg bestemte meg for at Kjell Hansen Shipping var en god måte og frakte bilen fra Bodø til Oslo på og avtalte sending i egen konteiner på toget.
Stor takk til Skjulestad (en gammel Notodden kar) hos Kjell Hansen Shipping for sikker og smidig og billig og effektiv frakt. http://www.khship...
Bilen kom og jeg startet opp og rygget ut av en konteiner og kjørte bilen opp på henger for å få den med meg hjem til Notodden.
Jeg ble positivt overrasket da jeg første gang så bilen.
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Historikk:

I mellomtiden sendt jeg mailer til alle tidligere eiere jeg kunne spore med håp å kunne finne ut av hvem som hadde gjort hva med bilen på hvilket tidspunkt, og jeg fikk noen svar tilbake.

Axel Johnsen som hadde bilen frem til 1998 svarte:
Hei,

Morsomt å høre at det fortsatt er liv i BMW-en. Jeg kjøpte den i Odalen nord for Oslo i 1980 og jeg hadde den fram til i mai 1998. Bilen tjente meg tro hele tiden. Jeg fikk skiftet vippearmsakslinger og vippearmer sist på 80-tallet. Dessuten ble der også byttet bagasjelokk først på 90-tallet samt begge forskjermer. Frontrute ble også byttet ca 1990. Noe rust nede i dørene samt litt problemer med vindussveivemekanismene. Jeg monterte også inn motorvarmer ca 1983. Det originale ratt ble byttet til et med mindre diameter.

Alt i alt en meget bra bil. Håper du får glede av den.

Hilsen

Axel Johnsen
8160 Glomfjord

Han sendte også med noen bilder fra den tiden:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/skann0006.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/skann0005.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/skann0004.jpg

I tillegg fikk jeg også svar fra han som var siste eier før han som solgte den til meg, og endret farge på bilen og bygget om det meste på den:

Hei
Dette er gjort i mitt eie.
orginal 02 blokk. Porta E21 topp. plana 1.5 mm, ombygd kamm drev og justert kam etter kamkort.
el. tenning Weber 50 DCO. ekstraktor grenrør, med utregnede lengder og 2.5" rør og potter.
Vekt korigerte smidde m10 råder, nye lager og ringer. klaringer i motorn er sjekket.
utfreste lommer i stemplene fordi kammen har høyt løft + plana topp. letta svinghjul.
Centerforce dual friction klutsj.
5 trinnskasse fra nyere e21.
ny bensinpumpe og bensinstrykks regulator.
Grant ratt.
Minilite felger 8x13
Har noen bilder fra da bilen var rød og prosessen til grå, men de må jeg lete litt etter.
Det er sveiset mye rust på bilen, Stortsett hele gulvet er byttet.
Håper dette hjelper deg på veien.
Mvh Andreas Strømsnes


i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/frombimmer8.jpg

og som jeg skrev i forumet om den på den tiden: http://www.02clas...ad_id=1906
Bilen har skiftet eier 4 ganger siste 4 år. Det sto 2xdobble 50mm Solex(tror jeg) men det er forsøkt byttet til en dobbel weber igjen etter at den ble stoppet av biltilsynet i kontroll i Bodø.
Bilen står nå hjemme i min garasje og venter på en ny pakning mellom innsugsmanifold og topp, det 'pakningsgreiene' som var der var ikke mye tess og saug falsk luft i alle ender, i tillegg var weberen tett i alle dyser......


Etter at jeg fikk på pakninger og blåst gjennom forgasseren så fikk vi start på den og justert litt på en ekstremt sliten weber, men det var skumle bankelyder fra fremre del av motoren.
Begynte demontering av toppdeksel og registerdeksel for å se om det var noe innlysende, og joda, det var det.
Registerkjede henger og slenger og strammeren bunner helt, det er jo planet 1,5mm av toppen uten at det er gjort noe tiltak for å kompensere på kjede.

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG00033-20110221-0854-1.jpg

her er litt mer info om denne oppdagelsen: http://www.02clas...ad_id=2141
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Planen.

Det var omtrendt på dette tidspunkt at planene ble lagt siden det ikke på noen måte var matchende nummer, eller noe spesiellt med denne som gjorde at det var grunn til å sette den tilbake til orginal stand.
Tanken er å lage den til en bruksbil og ikke en utsillingsgjenstand, men som da er godkjent av BT med det som hører til for den biten.

- M10 turbomotor ala Ole Christian Rønning sin 02: http://www.2002tu... jeg må vel kunne si at denne er et forbilde for meg på mange måter. Den er et ekstremt bra bygget prosjekt på alle måter.
http://www.bimmer...+2002turbo

- Det satt jo en Shrink 292 kam i den som så bra ut, og den tenker jeg og bruke om igjen sammen med fjærene.

- Oppgradering av bremsene til ventilerte skiver foran og store tromler bak.

- Alpina seter eller E30 recaro eller noe i den dur

- Oppgradere til 7x15 hjul:

- BSE datasprut: http://www.bsmoto...ge=bse-ems

- Tilbake til nesten orginalfarge men med breddere og spoiler, noe ala disse:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/1974BMW2002_1.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/7187087261.jpg

Innsamling av deler har holdt på mens jeg har hatt alt for mye å gjøre på jobb det siste året også.
Det er en fordel å reise frem og tilbake til Sverige ganske ofte i jobb, da får man med seg litt og litt deler hjem...
Redigert av steinsus den 27-10-2011 07:28
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Ikke mye bra !!

Mens vi demonterer rundt motor for utløfting så oppdager jeg at det er masse her som ikke er bra:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4711.jpg
er vel ikke helt bra med så mye skiver her kanskje.......

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4715.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4706.jpg

Link til en filmsnutt av utløfting av motoren:
http://s1137.phot...ein_ut.mp4

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4734.jpg

og når vi har fått ut motoren og tatt av toppen så ser vi at ventilene har gått nedi stempla, samt at det ligger rester etter en liten skive på toppen av det ene stemplet..........

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4732.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4738.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4727.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4731.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4746.jpg


Her trenger jeg mere deler og jeg skaffer et par motorer for å kunne bygge videre på.
Redigert av steinsus den 27-10-2011 00:23
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Forberedelser.

Når jeg jekket opp bilen så ramlet 'Black and Decker' senkesettet av også.

Jeg fikk kjøpt et IE fjærsett som senker litt av Peter Kvande sammen med dempere, fjærtårnstag og konverteringsett til ventilerte skiver.
Bakbremser fra E21 320i kommer også i posten en av dagene nå.

Har også fått hjem et sett Tii ben og et sett i fra 2000Ti med store spindler, men vet ikke om jeg kommer til å bruke de enda.

BBS felger med nye dekk er også kjøpt inn.

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG00050-20111004-2133-1.jpg

og en Tii tank fra Sverige er ankommet verkstedet vårt.

Jeg fikk også tak i nye stabstag som er forniklet (høy harry faktor ja) med nye foringer og en haug med forskjellige pakningssett.
Bestillte også nytt register og veivlager og div fra Lars (02Kongen) Strandveien Auto Trondheim. http://www.strand...

Takk for hjelpen her Lars, smidig og enkelt når man handler med fagfolk...


Det er heller ingen ulempe at Ole Christian har vært gjennom dette med ditto delebiler på samvittigheten, der er det masse 02 deler på lageret hans, og jeg har fått hente litt der underveis også.

Tusen Takk Ole !!! (Jeg kommer sikkert til å trenge mere)

Tii innsug er også kjøpt inn for at den skal se litt ut som 2002 Turbo i motorrommet, det samme er Turboer av div størrelser og grenrør.

Gearkassa tenkte jeg og bruke om igjen siden den er 5trinns.

Avtale med lakkerer er gjort så nå er det bare å få tid til overs som mangler.........
Redigert av steinsus den 27-10-2011 00:31
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Hjerte og Nyrer.

Fikk da plukka ut den beste av blokkene og har fått montert underspyling og honet blokka, freset og montert pianotråd av Jørgen (JE) samtidig med at jeg handla nye 756cc dyser av han: http://www.02clas...ad_id=2424

Tusen takk Jørgen !!

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/IMG_4907.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/IMG_4906.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/IMG_4905.jpg

Har da også fått plukka ut den beste toppen jeg hadde liggende og startet på utfresing av forbrenningskammere her:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/IMG_4904.jpg
Redigert av steinsus den 01-11-2011 00:25
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Styring.

Når jeg hadde fått løfta ut motoren fant jeg også ut at det var enormt med slark i snekka og i hjelpesnekka, så her måtte jeg gjøre noe.
Bestemte meg for en ombygging til tannstang om det var mulig: http://www.02clas...ad_id=2598

og da også helst med servo. Den lokale Høggern har hatt noen besøk og jeg har fått bestillt mere deler som kommer etterhvert.

Det optimale ville jo vært og fått tak i denne: http://cn.oemol.c...061/*.html

med denne innmaten: http://www.quaife...s/qsf7r001

så jeg startet og sjekke litt priser rundt og fikk dette til svar:

Hej,
Tack för din förfrågan.

Styrväxel
Vi kan leverera en fabriksrenoverad utbytesstyrväxel. Samtliga våra styrväxlar testas i bänk efter renovering. Er gamla styrväxel lämnas i inbyte som stomme. Längst ner i detta e-mail finner ni våra allmänna försäljningsvillkor.

Pris: 7400 SEK netto + moms (Vid export till Norge betalar du ingen Svensk moms)

Frakt: 1000 SEK netto + moms till Norge & då ingår returfrakten för er gamla stomme till oss om de bifogade fraktdokument används.

Deposition: 1500 SEK + moms utöver priset. Depositionen får ni tillbaka när er gamla enhet är returnerad lika komplett som den ni erhöll, undantag är om stommen är skadad (läs allmänna försäljningsvillkor nedan)

Leveranstid: 3-6 arbetsdagar

Garanti: 1 år

Med Vänlig Hälsning / Best Regards,
Linus Thell
Nordic Motor Center AB
Pottenborgsvägen 1
S-263 57 Höganäs Sweden
Tel : +46 (0) 42-15 86 00
Fax: +46 (0) 42-15 86 05
VAT: SE 556758689501
E-mail: [mail][/mail]
Website: http://www.nordic...rcenter.se

Redigert av steinsus den 27-10-2011 00:32
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
02-Oivind
Du har satt i gang litt av et prosjekt her. Blir spennende å følge! Smile
Øivind Seielstad

1947 BMW 321
1969 BMW 2002

1952 BMW 340-2 solgt
1965 BMW 1800 solgt
1966 BMW 2000 hogd
1968 BMW 2000CS solgt
1969 BMW 2800 hogd
1970 BMW 1600-2 solgt
1972 BMW 1800 hogd
1973 BMW 1602 hogd
1973 BMW 2002 solgt
1974 BMW 2002 solgt
1975 BMW 2500A hogd
1977 BMW 3.0Si solgt
 
JE
Bare hyggelig og takk for handelen! godt du endelig har fått deg en prosjekt tråd, var på tide Wink
Ser ut som du har et godt utgangspunkt!
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
tii-hallvard
Dette var en flott tråd. Kom mye plutselig her gitt. Gleder meg til fortsettelsen. Lykke til!
74 mod. 2002 tii - solgt
10 mod. X3 M-sport
10 mod 316D - solgt

mob 990 45 320
 
02alpina
Jeg likte godt historiene rundt bilen, gamle bilder osv. Tok en slik runde jeg også den gangen jeg kjøpte min forrige 2002tii. Fikk til og med et bilde som eier hadde fått malt i USA av bilen - skikkelig kitch stil. Lykke til videre. Smile
Per Foss
2011 -BMW X1 -M-sport 2.0d-xdrive
2010 - BMW 1-serie 116d M-sport (solgt)
2011 - BMW 1 M coupe
89-M3 E30 2.3 liter
85-528i 3.5 535 motor (Solgt)
77-1502 med turbo bredding M2 (solgt)
75-2002tii M2 (Solgt)
74-2002tii (må bli ferdig til 2016 BavariaTour)


mobil : 90 76 07 83
e-post :fossper@gmail.com
 
steinsus
Da har jeg hatt en runde på Kongsberg hos brodern til maskinering av foringer til dysene.

Det er alltid mer jobb enn man regner med og alltid så er det verktøyet man trenger ikke der når man trenger det.......

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/IMG00066-20111031-2137.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/IMG00065-20111031-2136.jpg

Så det ble bygget et eget verktøy for å presse inn foringene etter at aluminiumen ble forvarmet.

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/IMG00068-20111031-2211.jpg

Her er de tre først inne på plass og verktøyet ser man oppe til høyre sammen med siste foringen.....

Tusen takk til Kjetil Susrud og ConeKranes Kongsberg for dette perfekte resultatet...

Nå er fuelrailen og spjeldhuset neste på lista for maskinering og tilpassing.
Redigert av steinsus den 02-11-2011 12:42
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
Hasse
Hei, fint prosjekt. Var en av dem som lurte på denne bilen da den var til salgs.
Jeg endte opp med en 1602 -75
Et spørsmål til deg , siden det virker som om du har mye å fare med.
Hvor lett er det å få godkjent en 1602 med turbo hos BT tror du ?
 
steinsus
Hasse skrev:
Hei, fint prosjekt. Var en av dem som lurte på denne bilen da den var til salgs.
Jeg endte opp med en 1602 -75
Et spørsmål til deg , siden det virker som om du har mye å fare med.
Hvor lett er det å få godkjent en 1602 med turbo hos BT tror du ?


Takker !!

Den eneste jeg vet om som har fått det til er Ole Christian, ta kontakt med han her: http://www.2002tu...

Men tror definitivt det er mulig med rette papirer og rett om/oppbygging, og så må man jo treffe rette peroner hos BT da.

Vh. Stein
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
02kongen
Flott tråd! Fortsett å hold oss oppdatert. Det inspirerer så mangeSmile Inkl. mitt nye prosjekt...
Lars Almlie
Medlem # 1977
BMW Car Club Norway
 
www.02classic.bmwccn.no/
steinsus
Ja da er det på tide med en liten oppdatering her.

Prosjektet har blitt nedprioritert en laaaang stund nå grunnet mange andre biler som skulle fikses og opprydding etter flom i fjor sommer, men denne helgen klarte jeg å få ryddet til verksted bruk...

Så nå var det på tide å få vasket alle motordelene å startet på sammensetting av denne.

Her er blokka ferdig dieselvasket, stimet og dieselvasket igjen og deretter tørket:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5077.jpg


og her er toppen under stimen:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5076.jpg


Pussing/sliping av ventiler:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5082.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5081.jpg


Etter nok en rengjøring så er det montering av ventiler og fjærer:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5085.jpg


Her ble det bråstopp når vi kom til kammen, vi får den ikke inn.......:
http://www.02clas...ad_id=3007

Så da var det å begynne på blokka.

Monterte nye veivlager og rådelager og dermed sluttet den og svive....
Etter mye feilsøking kom så endte det opp med at jeg måtte plukke 4 'nye' råder fra en 1.8l jeg hadde liggende og da kom alt på plass og sveiv lett og fint.

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5087.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5095.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5094.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5096.jpg


Fikser til gamle stempler Smile

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5092.jpg


Dette var så langt vi kom denne helga:

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5098.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_5097.jpg

Starter og kunne se at det er en M10 igjen, alle deksler er glassblåste og rengjort, så neste nå er få få på oljepumpe og registeret på plass, men jeg må bestille opp litt mere deler først.... ja også finne ut av dette med den 292 Shrink kammen da.... Shock

Link til flere bilder om noen vil se: http://s1137.phot...s/BMW2002/

Tusen hjertlig takk for hjelpen i helga Ole Smile Smile

Får se om jeg kan finne en helg til snart.....
Redigert av steinsus den 10-09-2012 18:09
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
steinsus
Dagen i dag fortjener en liten update Grin

I dag kom det mail fra Biltilsynet på Notodden med OK som svar på søknaden om ombygging til samme spec som 2002 Turbo orginalt ble levert med. Grin JIPPI Grin


Det betyr at følgende ble godkjent (og må dokumenteres selvfølgelig)

Karosseri: Front og Skjermbreddere av samme type som fra 2002 turbo

Ramme: Ingen endring i karroseri eller ramme forøvrig.

Hjuloppheng foran: Oppgradering til samme nav dimensjon og demperbein som fra 2002 turbo og forsterket bærebruer

Fjæring foran: Oppgradering til stivere fjærer og dempere, tilsvarende det som ble levert på 2002 turbo

Hjuloppheng bak: Oppgradering til forsterkede bærebruer og samme nav som fra 2002 turbo

Fjæring bak: Oppgradering til stivere fjærer og dempere, tilsvarende det som ble levert til 2002 turbo

Styring: Ingen endring da denne er lik 2002 turbo

Aksler: Oppgradering til samme dimensjon stabilisatorstag som kom på 2002 turbo. Montering av fjærtårnstag på fremre aksel. Oppgradering til samme diffrensial som fra 2002 turbo.

Bremser: Oppgradering av bremser foran og bak til samme dimensjon og størrelse som det ble levert på 2002 turbo, her inkludert samme type bremsekraftforsterker

Hjul/felg: Orginaldim: felg 5x13 med 165 - 175 SR dekk

Ny dim: felg 7x15 med 205/50 dekk, ET 13

Gearboks: Oppgradering til 5 trinns Getrag gearboks.

Motor: Oppgradering/konvertering til turbomotor med senket kompresjon og intercooler, motor uteseendemessig lik 2002 turbo, Tilsvarende som 2002 turbo: ca 170-190hk ved 0,5bar.
Bremsepapirer vil bli fremlagt når ombygging er ferdigstillt.

Andre endringer: Bytte til eksos tilpasset turbo.
Bytte til tilsvarende type framseter som kom i 2002 turbo

Så godkjent som 2002 Turbo (replica) når jeg engang blir ferdig.
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
JE
Gratulerer!
Da har du et fast mål å jobbe fram mot. Smile
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
steinsus
En liten update til her.

Da har jeg fått kjøpt meg en Schrick 292 cam og har bestillt stabstag kit og litt andre saker fra IE som omsider har dukket opp etter en del om-og-men med forsendelsen.

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/20130712_1013231_zps4cb4eb90.jpg

Så nå gleder jeg meg til å komme i gang i vinter med montering av resten av motoren og utbytting av hele understellet. Grin
__________________________________________
1971 NK1800
1975 2002 prosjekt Godkjent som Turbo replica av BT Smile
1981 323i e21 m20b27 Alpina-look


1979 323ia (solgt)
1983 323i e30 Baur TC2 #293 (solgt)
1991 320i e30 Cab (Solgt)
E30 V8 turbo Widebody Drifter m/4,2l audi maskinist (SolgT)

A good friend will come and bail u out of jail...BUT...A true friend will be sitting next to you saying: "Damn...that was fun!!"
 
Gå til forum:
Generert på: 0.20 sekunder
15,041,037 Unike besøk